Puisi: Rasa Dulu Baru Sanggah

Apa yang ada dalam puisi?

Ungkapan terkenal, puisi adalah luahan hati. Puisi adalah kata-kata terbaik dalam susunan yang terbaik.

Banyak lagi ungkapan tentangnya. Tapi harus ingat tidak semua luahan hati adalah puisi. Kenapa?

Bila sebut luahan hati, kita bebas saja menulis perasaan yang dialami. Marah, benci, iri hati, gembira, riang, gementar semuanya boleh dituang ke atas kertas. Tapi, bagaimana rasanya kita dapat menghasilkan puisi?

Menghasilkan puisi, adalah kerja menyusun kata-kata. Sehingga rasa yang kita alami dapat menjadi empati pembaca. Bagaimana mungkin kita dapat mengongsikan perasaan kita dengan begitu mudah kepada orang.

Misalnya, kita mahu memberitahu bahawa makanan paling enak di dunia. Bagaimana caranya? Apa kata-kata yang akan kita cakap sehingga pendengar tadi ya bersetuju dengan anda. Pasti kawan kita tadi akan menyangkal bahawa ada makanan lain yang lebih sedap dari yang kita makan. Awas ini sering berlaku. Kita terus menyanggah walhal belum pun merasanya. Inilah nasihat saya rasa dulu baru sanggah. Si A rasa makanan si B si B rasa makanan Si A. Si A baca puisi si B, Si B baca puisi si A. Kemudian baru buka meja perbincangan.

Sebab itulah juga kenapa anda perlu baca karya orang lain. Pengkrya yang tak baca karya orang namanya seronok sendiri. Kalau ini, bukalah kitab apa pun pasti anda akan kalah.

Sebab, alat bantu utama untuk menulis adalah membaca. Membaca karya orang tidak akan membantu penulisan anda. Tetapi, membaca karya orang akan mematangkan pemikiran anda.

Secara peribadi saya menganggap puisi adalah bentuk lahir jiwa seseorang. Kita dapat membaca apa yang ada dalam isi hatinya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s